NLP

טיפול בחרדות NLP

NLP והטיפול בחרדה

מאמר זה בוחן את כוחם של תהליכים מבוססי NLP בכדי לשנות את האסטרטגיות המובילות לחרדה. חרדה היא מצב. המודלים הבסיסיים ביותר של NLP מציעים מספר רב של דרכים לשנות את המצב על ידי שינוי פיזיולוגיה או ייצוג פנימי. בהתבסס על המחקר הנוכחי בנושא שינוי חרדה, נתאר את המטא-תוכניות והאסטרטגיות הספציפיות הקשורות לחרדה. לאחר מכן אנו מציעים תהליכים מבוססי NLP המשנים את האסטרטגיות הללו, ונראה כיצד מתרגל NLP יכול לאמן את האדם המודאג ליצור אורח חיים שימושי ומספק יותר.

מהי חרדה?

חרדה היא תגובה פיזית, ובכל זאת היא לא יכולה להיווצר ללא ייצוגים פנימיים מסוימים (חזותיים, שמיעתיים או קינסטטיים) של אירועים עתידיים "אפשריים". 

חרדה מתוארת בשלוש דרכים. ראשית, חרדה ממושכת מתוארת במונחים של תסמינים כמו תחושת חוסר מנוחה, עייפות, קשורה, עצבנית, מתח שרירי וחוסר יכולת לישון או להתרכז. שנית, התקפי חרדה חריפים (פאניקה) מתוארים במונחים של תגובות עזות עוד יותר, כמו דפיקות לב, הזעה, רעד, קשיי נשימה, כאבים בחזה ובבטן, בחילות, סחרחורות ופחד קיצוני. שלישית, אנשים רבים אשר סובלים מאחד מסוגי החרדה שלעיל, מתמודדים איתה בדרכים שהופכות אז לתסמינים אחרים – שימוש באלכוהול וסמים, תגובות דיסוציאציה קיצוניות ולא רצוניות, הפרעות אכילה, טקסים כפייתיים, אלימות ועוד. 

תחילתו של ה-NLP

ה- NLP פותח בתחילת שנות השבעים באוניברסיטת קליפורניה, סנטה קרוז, על ידי ג'ון גרינדר (פרופסור לשוני) וריצ'רד באנדלר (מתמטיקאי).

באמצעות מחקר מקיף, גרינדר ובנדלר בחנו מה גרם למטפלים מסוימים להיות יעילים יותר מאחרים. בהתבסס על תצפיותיהם נוצרו מערכת עקרונות וטכניקות המשמשים ליצירת שינוי במהלך הטיפול. 

הטיפול בתכנות נוירו-לשוני (NLP) משלב מערך של התערבויות מבוססות שפה וחישה וטכניקות לשינוי התנהגות שנועדו לסייע בשיפור המודעות העצמית, הביטחון, כישורי התקשורת והפעולות החברתיות של הלקוח. המטרות של NLP הן לעזור ללקוח להבין כי האופן שבו האדם רואה את העולם משפיע על האופן בו פועלים בעולם, וכי יש צורך לשנות את המחשבות ודפוסי ההתנהגות שלא הוכיחו את עצמם כמועילים בעבר. 

מתי משתמשים ב-NLP

במהלך 40 השנים האחרונות, נעשה שימוש נפוץ בתכנות נוירו-לשוני במסגרות שונות, כולל פסיכותרפיה, רפואה והתפתחות אישית.

הוא משמש לטיפול בפחדים ופוביות, חרדות, דימוי עצמי ירוד, לחץ, הפרעת דחק פוסט-טראומטית ובכלל ירידה באיכות החיים עקב בעיות פסיכולוגיות שונות.

NLP אינו כשלעצמו סוג של פסיכותרפיה, אלא הוא שיטה המשמשת במהלך התהליך הטיפולי. כמה עקרונות בסיסיים של NLP כוללים:

המפה אינה הטריטוריה, כלומר אם אתה חושב משהו, זה לא כמו לחוות אותה בפועל.

כל ההתנהגות היא אדפטיבית, כלומר יש תועלת חיובית בכל מה שאתה עושה.

יש לך את המשאבים להשיג את המטרות שלך. תפקיד המטפל שלך הוא לסייע לך.

איך אתה מגיב חשוב יותר ממה שקורה לך.

שילוב NLP עם פסיכותרפיה

מטפל המשתמש בתכנות נוירו-לשוני בדרך כלל ישתמש בשיטות הבאות:

יצירת קשר איתך על ידי שיקוף ההתנהגות המילולית והלא מילולית שלך

איסוף מידע על הבעיה שלך תוך התמקדות במה שאתה מקווה להשיג

שקילת כל השפעה שלילית אפשרית של השגת יעדים אלה על חייך האישיים או העבודה שלך

וידוא כי דפוסי התנהגות חדשים משולבים בחיי היומיום שלך.

טכניקות המשמשות עם NLP לחרדה

ייעוץ חרדה NLP מטפל המשתמש בתכנות נוירו-לשוני לחרדה ישתמש בטכניקות NLP נפוצות, כגון עיגון, ניסוח מחדש, דיסוציאציה, שינוי אמונה וקצב עתידי. להלן תיאורים קצרים של כל אחת מהטכניקות הללו.

עיגון: למידה כיצד להגיב בצורה שונה למצב מעורר (בדומה להתניה קלאסית).

ניסוח מחדש: זיהוי התנהגויות הסתגלות שיכולות להחליף התנהגויות לא מסתגלות תוך השגת אותה מטרה.

ניתוק: ניתוק מחוויה כואבת מהעבר שלך.

שינוי אמונה: שינוי אמונות שמעכבות אותך מהצלחה.

קצב עתידי: שילוב מטרות בחייכם כדי שתמשיכו להשיג לאחר הטיפול.

טכניקות אלה ישמשו להפרעת חרדה באופן דומה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). עם זאת, ה- NLP חזק בהרבה מ- CBT. בטיפול בחרדה חברתית, למשל, המטפל עשוי לבקש ממך להשוות את אמונותיך לגבי שני תחומי חייך; אחד בו אתה מתקשה ואחר בו חווית הצלחה.

התהליך יהיה כרוך בהדמיה ובעיגון ותתבקש לדמיין את האמונות המעכבות אותך פוחתות עד שהן כבר לא חשובות. 

4 טכניקות NLP להפחתת חרדתך

טכניקה 1: הפחת את כל סוגי החרדות באמצעות NLP: מדיטציה

מדיטציה משנה את הכימיה של המוח וגורמת לירידה ביכולת לחרדה. אבל גם, כדי שרגש החרדה יעבוד מהר יותר. עבור אנשים מסוימים, ביצוע מדיטציה מבוססת נשימה מעניק להם חרדה. לכן הם מוותרים על תרגול מדיטציה קבוע. אך הנה טכניקה אחרת פשוטה עם מעט הזרקת NLP והדמיה:

עצמו עיניים.

סירקו את גופכם מבפנים מהחלק העליון של ראשכם ועד קצות האצבעות. שימו לב לכל תת המודליות הקינסתטיות בתוך גופכם (לאלו מכם שאינם מאומנים ב- NLP, שימו לב לכל התחושות בתוך גופכם).

תארו לעצמכם אור בגודל כדור פינג-פונג בהיר המייצג מטפורית רוגע, והעבירו את המודעות שלכם עם הכדור לקרסוליים.

ואז לבטן.

ואז החזה.

גרון.

מאחורי הגבות.

בערך אורך יד מעל הראש.

הפכו את הכדור לגדול מעט יותר, כמו כדור טניס. עכשיו זה אפילו יותר רגוע.

פגעו באותן נקודות בדרך למטה.

הגדילו את הכדור, ועלו שוב.

וכו.

טכניקה 2: צמצמו את כל סוגי החרדות באמצעות NLP: הארקה

תרגילי הארקה משנים גם את הכימיה של המוח. הנה אחד בשילוב עם NLP.

בעיני רוחכם, צרו את הסביבה המרגיעה ביותר שהייתם בה  אי פעם, או שאתם יכולים לדמיין. אתם מסתכלים דרך העיניים שלך. אז אתם יכולים לראות, לשמוע ולהרגיש את חווית הרוגע.

התנסו בתת-המודלים החזותיים (איכויות לאלו מכם שמעולם לא עברו הכשרה ב- NLP) 

התנסו בתת-שיטות קינסטטיות: נשמו עמוק יותר, איטי יותר, ממקום אחר, שחררו כל מתח בתוך הגוף, הרפו את השרירים החל מהמצח עד קצות האצבעות.

טכניקה 3: הפחתת חרדה עתידית באמצעות NLP: העמד פנים כאילו

מחקרים מדעיים הראו:

אנשים מבלבלים לעתים קרובות התרגשות (משהו חשוב עומד לקרות) וחרדה.

לראות במתח דבר רע, גורם ליותר מתח. לחץ מניע אותנו לפעול.

תבנית NLP: העמד פנים כאילו אתה מרגיש התרגשות. המוח ממילא לא יכול להבדיל.

טכניקה 4: הפחתת חרדה עתידית באמצעות NLP:

דפוס החרדה מבוסס הטיפול בציר הזמן, שבמהותו מרמה את המוח לקודד כמו אדם שלא יכול לחוות חרדה או שמפיל את החרדה שלהם.

דמיינו קו שאתם עומדים עליו בהווה, מול העתיד.

החרדה קיימת רק בעתיד. הסיבה שבגללה אתם מרגישים חרדה היא בגלל שאתם מודאגים ממשהו ישתבש בעתיד.

צאו מהקו, והתנתקו מכל הרגשות. לכו למקום ליד ציר הזמן כאשר האירוע שחרדתם ממנו היה בעבר. עכשיו אתם מנותקים, והאירוע הסתיים. חרדה יכולה לחיות רק בעתיד.