Reframing ריפריימינג – מסגור מחדש

Reframing ריפריימינג – מסגור מחדש

ריפריימינג  (Reframing )– מסגור מחדש היא אחת המיומנויות החשובות ביותר שתלמדו בקורסי NLP. זהו מושג קל שניתן לראותו כרעיון פשוט. הוא כרוך בלקיחת תוכן בעל משמעות מסוימת והפיכתו כך שתתקבל בסופו של דבר משמעות נוספת. כתוצאה מכך האדם יתייחס לנושא כולו אחרת ואולי ישנה את התנהגותו מאוחר יותר. למרות שזה נראה פשוט ואפילו קל לשימוש, זוהי אחת הטכניקות החשובות והיעילות ביותר בשיטת NLP.

ריפריימינג של משמעות

ריפריימינג  (Reframing )– בעברית מסגור מחדש הוא דרך לשנות את הדרך שבה אנו מסתכלים על משהו, ובכך לשנות את החוויה שלנו ממנו. זה יכול להפוך אירוע מלחיץ לטראומטי ביותר או לאתגר שצריך להתגבר עליו באומץ. או, זה יכול לתאר יום גרוע כנקודת שפל קלה בחיים הנפלאים הכוללים. או למשל לראות באירוע שלילי כאל חווית למידה.

ריפריימינג  (Reframing ) הוא דרך שבה אנו יכולים לשנות את התפיסה שלנו של גורמי לחץ, ובכך להקל על כמויות משמעותיות של מתח וליצור חיים חיוביים יותר לפני שנערוך שינויים בנסיבות שלנו.

כיצד Reframing משפיע על מתח?

שימוש בטכניקות reframing יכול למעשה לשנות את התגובות הפיזיות שלנו ללחץ מכיוון שתגובת הלחץ של הגוף שלנו מופעלת על ידי מתח נתפס, לעתים קרובות יותר מאשר אירועים בפועל.

אם אנו מבינים שאתנו מאויימים פיזית או פסיכולוגית-על ידי מצב, תגובת "להילחם או לברוח" תיכנס לפעולה.

תגובת הלחץ שלנו יכולה להתעורר על ידי אירועים הנעים בין מעצבנים למפחידים ויכולים להישאר מופעלים זמן רב לאחר שחלף האירוע המפעיל, במיוחד אם איננו מתרגל טכניקות הרפיה. טכניקות מסגור מחדש הן דרך למזער את גורמי הלחץ שאתנו תופסים בחיינו, ובכך להקל על תהליך ההרפיה.

מסגור מחדש בשישה שלבים

שיטת מסגור מחדש בשישה שלבים היא אחד ממודלי ההתערבות הידועים ביותר ב- NLP. בשישה שלבים ניתן להאיר ולשנות הרגלי התנהגות. מרכיבים פעילים מרכזיים הם הכוונה המפרידה מהתנהגות, מודל ה- NLP Parts והרעיון של חלקים יצירתיים להתנהגות חדשה.

  1. זיהוי בעיה
  2. זהו את החלק וקבלו אותות שונים עבור 'כן' ו'לא '.
  3. קבלו את הכוונה החיובית של החלק, ושאלו אותו 'אם היו נותנים לך דרכים להשיג כוונה זו באותה מידה טוב או אפילו טוב יותר מעכשיו, האם היית מוכן לנסות אותם במשך כשבוע?'
  4. בקשו מהחלק היצירתי שלכם ליצור פתרונות אפשריים רבים (הוא לא צריך למצוא רק טובים!) בעוד שהחלק המדובר נותן אות 'כן' כשיש פיתרון שהוא חושב שהוא עשוי להשתמש בו. קבלו לפחות שלוש.
  5. שאלו את החלק אם הוא ינסה את אלה בשבועות הקרובים.
  6. בדקו שאין חלקים מתנגדים.

בנדלר וגריינדר פיתחו את טכניקת המסגור מחדש בשישה שלבים מתוך מחקרם על מילטון אריקסון (אותות אידיומוטוריים) ועבודתה של וירג'יניה סאטיר עם חלקים. הם כללו אותו בספרם "צפרדעים לנסיכים".

כאשר אנו צעירים אנו מנסים התנהגויות שונות וחלקן פועלות. אנו שומרים את אלו שעובדות, גם כאשר הזמנים משתנים וייתכן שהתגובות האלה אינן שימושיות ביותר. כך למשל, התקף זעם בגיל 4 יכול להביא לנו את מה שאנחנו רוצים, אך בגיל 44 זה כנראה לא יעבוד כל כך טוב.

הטכניקה מתאימה במיוחד לסימפטומים פסיכוסומטיים, ובעיקר לאלה שמגיעים מהתודעה.

התהליך:
1. זהו התנהגות או תגובה מטרידה, דבר שהייתם מעדיפים לא לעשות או להרגיש.

2. קבעו תקשורת עם החלק היוצר את ההתנהגות או התגובה הלא רצויים. שאלו אם הוא יהיה מוכן לתקשר במודע. תקשורת זו עשויה להיות תחושה איפשהו בגוף, תמונה, קול או צליל. כשאתם מקבלים אות, תחילה תודו לחלק על התגובה. כאשר נלחמנו נגד התנהגויות מסוימות, הם יכולים להרגיש מנוכרים, ולכן כדאי להיות מנומסים.

3. מצאו את הכוונה החיובית. שאלו את החלק "מה אתה רוצה? איזה דבר חיובי אתה מנסה לעשות בשבילי? המפתח כאן הוא לזהות את ההבדל בין כוונת החלקים לבין הדרך שבה היא מתקדמת.

האם ניסיתם פעם להיות מועילים והאדם ממולכםלא הבין את כוונתכם והתעצבן? איך זה גורם לכם להרגיש? האם אתם צפויים לעזור בפעם השנייה? החלקים הלא מודעים שלנו מרגישים אותו דבר. כאן הם עושים כמיטב יכולתם להשיג משהו עבורכם. האם יש תודה או אפילו הערכה? 

אם שכנה הייתה מספרת לכם שוב ושוב איזו בטלנים עצלנים חסרי ערך אתם על זה שלא כיסחתם את הדשא שלך לעתים קרובות יותר, האם זה היה מעורר אתכם לבצע את הפעולה? 

בהנחה כי להיבט זה של העצמי יש כוונה חיובית ליצור קשר ולכן זה גורם לו להיות מוכן יותר לשתף פעולה.

4.בקשו עזרה מהחלק היצירתי שלכם כדי ליצור שלוש דרכים חלופיות להשיג את התוצאה המיועדת.

5. בקשו מהחלק להעריך את הבחירות החדשות הללו. האם הם מקובלים? האם הם יהיו טובים או טובים מההתנהגות הקודמת? הוא צריך להיות מוכן לנסות אותם בחודש הקרוב או יותר אם הדבר מתאים. המפתח כאן הוא משא ומתן. אם החלק עם ההתנהגות הלא רצויה אינו מרוצה מהחלופות האלה, אין זה סביר לנסות אותם. אם אי פעם הסכמתם למשהו כי הציקו לכם לגביו, תדעו עד כמה חשובה המחויבות הנכונה. אם החלופות אינן מקובלות, חזרו לשלב 4 לבחירות טובות יותר.

6.בדקו אם יש התנגדויות עם חלקים אחרים בעזרת בדיקת אקולוגיה וקצב עתידי. כאשר אנו משנים התנהגויות, אנו יכולים להשפיע על אנשים אחרים ועל היבטים של עצמנו. אפילו לשינויים שאנו חושבים שהם נפלאים יש השלכות לא מכוונות. אנחנו מקבלים את המכונית החדשה שלנו, אבל ציוד הקמפינג שלנו לא מתאים לתא המטען. אם יש התנגדויות, העבירו אותן באותו תהליך משלב 2 – מה הכוונה החיובית וכו '?

מסגור מחדש דוגמאות

כאשר אנו משנים את חשיבתנו לגבי מצבנו, חל שינוי בטון הרגשי ובמשמעות שאנו נותנים לנסיבות חיינו. אנו יכולים לבחור להעביר את החוויה שלנו ממסגרת שלילית למסגרת חיובית יותר, מלאה בהזדמנויות. תהליך זה מאפשר לנו ראייה מורחבת של המציאות שלנו.

דוגמה אחת של מסגור מחדש היא הגדרה מחדש של בעיה כאתגר. הגדרה מחודשת כזו מפעילה דרך אחרת של הוויה. לבעיה יש איכות כבדה, בעוד שהרעיון של אתגר מחיה.

דוגמה נוספת והזדמנות חשובה ביותר למסגור מחדש מתרחשת במהלך התקף זעם. כאשר הכעס שלנו מתלקח, סביר יותר שנסגור את ליבנו ונידרדר למחשבות ביקורתיות, כגון "היא כל כך מעצבנת", או "הוא כזה בריון אנוכי", או וריאציות אחרות בנושא של "העולם בחוץ עושה לי את זה" . כאשר אנו מוצפים ברגשות, אנו נעשים חסרי אונים באופן זמני. באותו רגע, אנו עלולים להוציא את האחר מלבנו, ולהפוך אותם לאויב.

במאמץ מחויב לתרגל עצירה להרהור, אנו יכולים לזכור שמתחת לכעס, שלנו ושל אחרים, נמצא פחד וכאב. באותו רגע מכריע של מסגור מחדש אנו יכולים להעז לדבר בפגיעות רבה יותר על הפחד והכאב שלנו, אשר לעתים קרובות כל כך מזמין את האדם השני "להתפרק מנשק "בעצמו ולדבר איתנו גם בפגיעות. לתירגול באופן קבוע של reframing נדרש מאמץ משותף, אך כזה המאפשר פרסים עצומים.

דוגמה מצוטטת ודרמטית מגיעה מוויקטור פרנקל בספרו, "ממחנה המוות לאקזיסטנציאליזם", בו הוא כותב על מחנות הריכוז. שלוש שנים הוא חי ברעב ועינויים בארבעה מחנות. הוא איבד את אשתו האהובה ואת כל משפחתו, וצפה שרוב חבריו האסירים מתים. פרנקל שמר על דעתו פעילה, תכנן את ההרצאות שיעביר לאחר שחרורו, באמצעות החומר ממחנות המוות להמחשת נקודות שרצה ללמד. כמורה מסור, התכנון הקפדני והמכוון של הרצאותיו העתידיות החזיק את רוחו וגופו בחיים בתנאים קשים להחריד. הוא שרד את מחנות ההשמדה ואכן הגשים את חזונו להשתמש בחוויותיו כמרפא גדול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *